Implementeer dit jaar nog een concreet talentbeleid op jouw school en creëer een omgeving waar talent écht alle kansen krijgt

Wij helpen jouw school een concreet talentbeleid te implementeren met een duidelijke vertaalslag naar leerlingen en ouders toe.

Resultaat? Jouw school weet hoe ze het talent van haar leerlingen herkent en ontwikkelt en hoe ze als talentexpert ook de ouders bijstaat. Leerlingen verlaten jouw school met een stevige rugzak aan kennis over hun talent waardoor ze krachtig aan het middelbaar starten.

Expertise

  • +20 jaar expertise binnen talentontdekking -en ontwikkeling
  • Methodiek gebaseerd op ruim 1500 gevoerde talentgesprekken
  • Specialist in het herkennen van ook minder zichtbaar potentieel en talent


Concreet en makkelijk toepasbare methode

Geen vaag talentmateriaal, -spelletjes of -kaartjes waarop moeilijk verder te bouwen is, geen theorie, maar een vlot toepasbare methode die onmiddellijk een concrete vertaalslag maakt naar het talent van jouw leerlingen. We gaan praktisch, eenvoudig en doelgericht aan de slag; het thema talent wordt vlot geïntegreerd in de dagelijkse werking van jouw school.

Geef je talentbeleid concreet vorm en maak van je school een plek waar talent écht alles kansen krijgt

Als directeur of leerkracht zet je je elke dag in voor jouw school die het allerbeste wil voor haar leerlingen. Jaarlijks werken jullie met volle overgave aan het thema talent en willen jullie je zesdeklassers zo goed mogelijk begeleiden naar het middelbaar. Maar da’s niet altijd even makkelijk. Je krijgt wel handvaten van de scholengemeenschap of het ministerie van onderwijs, het CLB is ook bereikbaar voor advies, je hebt online eens een talentenwijzer gevonden, maar doorgaans blijft de implementatie van een concreet talentbeleid ingewikkeld.

Een talentbeleid, hoe implementeer ik dat dan concreet?

Dit schooljaar begin je opnieuw met volle moed te werken rondom het thema talent op school; aan jouw schoolpoort hangt een banner met de boodschap “hier groeit talent” en in elke klas is er alvast een mooie poster te bewonderen die je leerlingen vertelt “jouw talent telt”. Het lijkt je een idee om het onderwerp talent te linken aan een project van Warme William, of te bespreken binnen het vak sociale vaardigheden, misschien wel zedenleer of godsdienst, maar eigenlijk weet je niet hoe je dit concreet aanpakt.

Je kan misschien die talentenkaarten eens gebruiken die je aankocht, maar hoe begin je daaraan? Misschien kan je je leerlingen een tekening rondom hun talent laten maken? Zoiets, en er dan een talentenboom -of totem van maken? Maar dat deden jullie drie jaar geleden al en je voelt dat je dit dieper wil uitwerken. Want toen besteedden jullie er een les of twee aan, maar het bleef in alle eerlijkheid wat oppervlakkig. En wat doe je met dat dek aan talentenkaarten, waarop altijd wel een leuk talent te lezen valt, maar dat moeilijk concreet vertaalbaar is naar de gegeven vakken en schoolwerking toe?

Je wil bovendien ook écht tonen aan de ouders dat jullie grondig werk maken van talent, dat jullie hier als school een expertise in hebben opgebouwd, maar da’s niet zo eenvoudig. Je kreeg wellicht als leerkracht reeds lijstjes met waarderende formuleringen die je kan verwerken in het rapport van je leerlingen, en je weet hoe je een leerling hierbij positief kan bemoedigen, maar je voelt dat je niet tot de kern geraakt. Je wil de sterktes die je ziet bij je leerlingen ook delen met hun ouders, maar hoe pak je dit aan tijdens een oudercontact, bijvoorbeeld? En hoe formuleer je iets over “talent” in het rapport van je leerlingen? Je vult de rapporten van je leerlingen heel secuur in, met tips en voldoende lof over hun prestaties, je weet ook goed hoe je leerlingen het doen op elk vak, maar in alle eerlijkheid voel je dat je niet altijd tot de kern komt van hun talent.

Meer nog; je weet dat er een paar leerlingen de laatste tijd niet goed in hun vel zitten, dat er “echt wel iéts in Anna schuilt” en dat “Michiel meer kan dan hij laat zien”, maar hoe laat je hen dat inzien en wat is dat “iets” dat Michiel wel heeft maar niet laat zien? Je proeft het haast, maar je kan het maar niet onder woorden brengen.

Kortom?

  • Hoe begeleid je je leerlingen grondig binnen hun talentontdekking en potentieelontwikkeling?
  • Hoe verwerk je je inzichten rondom het potentieel van je leerling in zijn of haar rapport of evaluaties? Hoe formuleer je wat je ziet zo concreet mogelijk?
  • Hoe praat je vlot met ouders over het talent van hun kind?
  • Hoe begeleid je je zesdeklassers grondig bij de overgang naar het middelbaar en de eerste studiekeuze die zich aandient?
  • Hoe kan je je leerlingen en hun ouders aantonen dat de talenten die je ziet bij je leerlingen waardevol zijn en hun plaats vinden in een volgende studiekeuze en later ook op de arbeidsmarkt (ook al zijn je leerlingen nog zo jong)?
  • Hoe zorg je er m.a.w. voor dat je leerlingen vertrouwen hebben in hun talent en hoe deel je ditzelfde vertrouwen met hun ouders?
  • Hoe implementeer je op je school een concreet en duurzaam talentbeleid en word je als school een voorloper op vlak van talent -en potentieelontwikkeling?
Implementeer dit schooljaar nog een concreet talentbeleid en stap met je school in het traject Mijn school, een waar TalentenRijk:
  • Leer talentgesprekstechnieken aan om het potentieel van je leerlingen te ontdekken, onder woorden te brengen en te ontwikkelen
  • Leer een geobserveerd talent op te splitsen in verschillende vaardigheden, waardoor je er makkelijker over kan praten tijdens een oudercontact en ouders scherper kan adviseren over een mogelijke studiekeuze
  • Leer talentenwoordenschat aan om de sterktes en het potentieel van je leerlingen zo concreet mogelijk onder woorden te brengen en vervolgens vb. via het rapport te delen (gedaan met vage talenten die je ergens via een talentenspel ontdekt en waarvan de concrete toepassing je vervolgens een mysterie is)
  • Leer hoe je je leerlingen kan laten vertrouwen in hun talent, zodat zij krachtig en zelfzeker hun schoolcarrière beleven en… Opdat ook “mooi tekenen” en “goed kunnen turnen” als waardevolle talenten worden gezien eerder dan “leuke hobby’s”.
  • Ga aan de slag met een talentworkshop voor je klas, om je leerlingen niet enkel inzicht te geven in hun unieke talent, maar om ze ook technieken aan te leren om aan hun talent te blijven werken doorheen hun schoolloopbaan (en veel langer nog…)
  • Geef je leerlingen dus handvaten voor het leven zodat ze steeds hun potentieel voor ogen houden en voeden
  • Organiseer een kwalitatief sterke informatiesessie voor ouders van zesdeklassers rond het thema “mijn kind gaat binnenkort naar het middelbaar, maar hoe maak ik nu de juiste keuze?”
  • Word een voorloper en expert als school op vlak van talentontdekking en talentontwikkeling

Waarom dit traject zo waardevol is:

Met dit traject, deelt jouw school in mijn 22 jaar concrete ervaring binnen talentontdekking -en ontwikkeling
Dankzij mijn ruim 1500 gevoerde talent -en ontwikkelingsgesprekken, brengt dit programma je een ruim scala aan (gespreks)technieken waaruit je kan putten om het talent van je leerlingen eenvoudig en concreet in kaart te brengen, onder woorden te brengen en verder te ontwikkelen
Dit traject leert je dus technieken aan zodat je niet beperkt blijft tot het gebruik van de klassieke talentenvragenlijsten of-kaarten, of job / beroependagen, uitstappen naar middelbare scholen, etc. om te bepalen welke richting best bij jouw leerling past
Dit programma leert je hoe je op vlak van talent vertrekt vanuit jouw leerlingen, vanuit hun beleving en intrinsieke potentieel zodat je leerlingen een scherpe terugkoppeling krijgt over hun talent
Omdat ik 22 jaar gewerkt heb rondom talent binnen de bedrijfswereld, geef ik vlot een concrete vertaalslag van het talent van je leerlingen naar vaardigheden, studierichtingen en beroepen toe.
Binnen dit programma leert je school dus talent te vertalen naar de vaardigheden waaruit het is opgemaakt, zodat een link naar een studiekeuze en later zelfs de arbeidsmarkt kan gemaakt worden. Hierdoor blijft een talent niet louter een mooie droom op een kaartje, maar wordt het praktisch inzetbare kennis voor een pad dat écht bij jouw leerlingen past
Bovendien toon je aan ouders welke expertise je als school in huis hebt op vlak van talent en kan je hen als leerkracht haarfijn adviseren over wat het best bij hun kind past en binnen welke richtingen / vakken hun kinds talent volop tot ontwikkeling komt
Op die manier word je als school echt uniek en een ware voorloper op gebied van talentbeleid omdat je jezelf de technieken hebt aangeleerd om een ware talentontginner te zijn en die technieken zelf doorgeeft aan je leerlingen waardoor ze handvaten voor het leven krijgen. Dat doen weinigen jouw school na.

Je kind gaat weldra naar het middelbaar

Deze nieuwe schoolfase is voor jou en je kind best spannend en  je wil je kind natuurlijk in volle vertrouwen aan het middelbaar laten starten.

Download hier 5 tips om je kind krachtig naar het middelbaar te begeleiden.