Het pad van je kind hoeft niet zo hobbelig te zijn…

Op een dag, zag ik in mijn zoon wie ik zelf vroeger was: een gehoorzaam, vriendelijk, vroegwijs kind, wiens potentieel echter niet zo duidelijk zichtbaar was en die zich door zijn schooldagen sleepte… En daar schrok ik van.

Voor zover ik me kan herinneren, stak ik er nooit bovenuit, had geen hobby’s of een overweldigende passie waar ik me uren in verloor.

Ik werkte jaar na jaar braafjes school af maar voelde me niet geïnspireerd door wat ik leerde, laat staan dat ik het nut inzag van die vakken. Elke schooldag was een ellendig en eindeloos “moeten”; het zoog me leeg, ik werd stiller en trok me vaak terug op mijn kamer. Maandagen waren dikke ellende (en eigenlijk begon het al zondagnamiddag). Het deed ook pijn wanneer een familielid werd geloofd om een interessante hobby of een schoolvak waarin ze uitblonken, want dat had ik niet. En later, hield ik geen enkele job lang vol, snapte ik nooit hoe collega’s met zoveel passie bleven doorgaan en was ik jaloers op vrienden die elk weekend trouw hun hobby beoefenden. Waarom had ik geen duidelijk talent, wat was mijn passie?  Ik voelde wel “iets” en er was wel ergens een “vuurtje”, maar wat dan?

Op een dag, rolde ik toevallig in een functie als recruiter.

In die functie, bracht ik elke dag de talenten van anderen in kaart. En ik was er nog bijzonder goed in ook.  Maar hoewel ik echt een kei was in het ontdekken van de talenten van mijn sollicitanten, wat hen dreef, wat hun passie was, erkende ik zelf pas op mijn veertigste en na tal van persoonlijke ontwikkelingstrajecten, hoe waardevol mijn eigen talent was en hoeveel ik hiermee voor anderen kon betekenen.

Toen ik het eindelijk op een rijtje had, moest ik het stilaan onder ogen zien; mijn zoon werd een tiener en terwijl de hogere schooljaren ons volop aanstaarden, werd ik erg onrustig. Ik herkende mijn zoon in mij en merkte dat hij, net als ik, geen talenten of passies overduidelijk liet zien. Wat als mijn zoon dezelfde weg als ik insloeg en het bij hem ook zo lang zou duren om zijn passie te vinden? De gekste doemscenario’s kwamen bij me op; ik zou hem misschien uit het klassieke schoolsysteem moeten halen, hij zou uitgedoofd naar school gaan (net zoals ik), mogelijk uitvallen en nooit zijn droomberoep uitoefenen. Ik huiverde al bij wat anderen daarvan zouden denken of welk preken ik dan zou mogen aanhoren.

Om mijn angst te sussen, reikte ik mijn zoon allerhande activiteiten aan, boeken, uitdagende mind games, stelde hem activiteiten voor, maar niets bleef plakken. Ik hing als een controlefreak boven zijn huiswerk, ging me moeien met zijn leerstof, en trachtte daar te graven naar dat talent. Ik gebruikte humor om hem op te beuren na school, telde met hem af naar elke schoolvakantie, maar het resultaat was alleen dat ik en mijn zoon dodelijk gefrustreerd raakten. Hij ging met minder en minder “goesting” naar school en elke zondag voelde beladen aan (“want morgen is het weer school.”)

Nu is er weer rust en vertrouwen

Maar op een dag wist ik het…

Ik was een kei in het herkennen van talenten en “werkgoesting” bij mijn sollicitanten, dus waarom zou ik daar niet in slagen bij mijn eigen zoon? En waarom zou ik bij hem die passie en “goesting” niet kunnen laten ontluiken, opdat hij met meer energie en kracht door het schoolleven zou stappen?

Vandaag is er zoveel rust en zoveel meer plezier

Vandaag zijn ik en mijn zoon op een prachtige ontdekkingsreis naar zijn talent en is de frustratie gaan liggen; we genieten van elke glimp die we van zijn talent krijgen en weten dit te vertalen naar een latere studie -of beroepskeuze. Hierbij is geen droom te gek en fantaseren we over alle mogelijkheden. Het is zo fijn te bedenken wat hij later kan doen met die ongelooflijke wijsheden die hij plots bij het middageten luchtig verkondigt, of de humor die hem zo makkelijk valt. Ik hoor hem boekbesprekingen voorbereiden en denk: “Verdorie, dat gaat hem toch zo enorm vlot af…” Misschien geeft hij later wel zelf zijn kennis door? Of helpt hij anderen? Wie weet…

Ondertussen laat ik hem in vrijheid en vertrouwen ontdekken en is mijn angst gaan liggen. Mijn zoon bloeit open en ik zie zijn talent meer en meer doorschemeren. Ik zie hem genieten, hij heeft meer energie en ontdekt meer en meer wie hij is en wat hij zo goed kan. Ik weet niet of hij ooit 100% fan zal worden van het schoolgaan, maar als ik hem fluitend naar beneden hoor lopen op een schooldag, dan weet ik dat het goed is. Als mama voel ik me nu ook gesterkt hem te steunen in zijn keuzes, zelfs al rijmen die niet met de gangbare schoolsystemen of -richtingen; zijn welzijn primeert en ik wéét dat hij sowieso zijn weg vindt. Ik vertrouw en voel weer rust… Mijn zoon groeit krachtig op.

Dankzij deze mooie ervaring begeleid ik nu ook andere ouders en scholen

Ik heb het geluk mijn talent en expertise elke dag te kunnen inzetten voor ouders voor wie hun kinds talenten niet duidelijk zichtbaar zijn, wiens tieners net een ongebruikelijk studiepad willen inslaan, of die, helaas, op het randje van schooluitval of schoolmoeheid bungelen.

Mijn ervaring op vlak van talenerkenning en krachtig opgroeien deel ik ook met veel passie in scholen, om leerlingen weer zin en perspectief te geven, om hun vuur te laten ontbranden en hen te laten zien dat zijn alles kunnen.

Mijn visie op talent(h)erkenning

Talent(h)erkenning wordt best zo vroeg mogelijk aangeboden aan kinderen, opdat zij vertrouwend op hun unieke potentieel, gesterkt hun schooljaren en later hun beroepsleven kunnen aanvatten. Vaak is het pas in de hogere jaren van het middelbaar, of pas bij de keuze van een hogere studie dat “talenten” ter sprake komen, maar onder druk van een keuze, raakt het unieke talent uit zicht of wordt de knoop verkeerd doorgehakt.

Talent(h)erkenning zorgt ervoor dat opgroeiende jongeren zichzelf beter leren kennen, ontdekken hoe waardevol ze zijn en gesterkt door kennis van hun eigen waarde, krachtig opgroeien. Ze krijgen op die manier richting, staan steviger in het leven en zijn minder vatbaar voor somberheid, overprikkeling, bore -en burnout of zelfs schoolmoeheid, in een steeds complexer wordende wereld.

Talent(h)erkenning, zorgt voor oprecht studie -en werkplezier en zet vervolgens kennis en diensten in de markt die uniek en waardevol zijn. Het zorgt bovendien voor gelukkige kinderen, jongeren vol energie en passie, die met een concreet levensperspectief aan de slag gaan en wíllen gaan. Het zorgt later voor volwassenen die het pad van hun kerntalent volgen en hun mooiste potentieel dagelijks inzetten… Succes volgt dan automatisch.

Mijn visie op talent(h)erkenning

Talent(h)erkenning zou veel vroeger aangeboden moeten worden aan kinderen, opdat zij vertrouwend op hun unieke talent en gesterkt in wat zij zo goed kunnen, hun schooljaren en later hun beroepsleven kunnen aanvatten.

Vaak is het pas in de hogere jaren van het middelbaar, of pas bij de keuze van een hogere studie dat “talenten” ter sprake komen, maar onder druk van een keuze, raakt het unieke talent uit zicht of wordt de knoop verkeerd doorgehakt.

Talent(h)erkenning, zorgt voor oprecht studie -en werkplezier en zet vervolgens kennis en diensten in de markt die uniek en waardevol zijn. Het zorgt later voor gelukkige volwassenen die het pad van hun kerntalent volgen en hun mooiste potentieel dagelijks inzetten…

Succes volgt dan automatisch.


Wat vertel ik je graag over mij?

“Ik ontluik je passie en vuur zodat je voluit durft te leven”

Ik ben een ware potentieelridder, een rasechte talentontginner die overal kansen ziet. Regels en normen zijn niet aan mij besteed en je mag me gerust een conventiekiller noemen. Want je eigen pad volgen, dat vergt soms de moed om klassieke paden en “moetens” achter je te laten. Tegelijk zorgt dit ervoor dat ik ruimer denk en mogelijkheden zie; ongebaande paden zijn mijn favoriet terrein.

  • Als je me zou kennen, zou je weten dat:

    • Ik graag de dag afsluit en me knus terugtrek van zodra ik bepaal dat de dag ten einde is en niet de zon die ondergaat
    • Ik heel graag naar een koffiehuisje ga om daar te werken of mensen te observeren (en eerder dat laatste)
    • En observeren, dat kan ik als de beste; ik voel, zie, hoor alles… Ik weet de pijn te vinden, de angst op te speuren en het potentieel te ontluiken. Het smeulende vlammetje, dat laat ik bij jou ontvlammen
    • Het me ontzettend veel pijn doet wanneer jongeren hun eigen waardevolle potentieel niet inzien en hierdoor hun levensplezier verliezen
    • Ik ruim 1500 talentgesprekken gevoerd heb en elk nieuwe gesprek me nog kan verbazen (geloof het maar: elk talent is zo anders, zo subtiel verschillend én waardevol)
    • Mijn favoriete slagzin is: “Ik doe wat ik wil, wanneer ik wil en hoe ik wil” (vrijheid is mijn meest belangrijke waarde) – Toch belangrijk als je je eigen pad wil volgen, niet?
    • Ik een solo-mama ben die voluit gegaan is voor haar passie en pad ondanks de vele “oehs, ga je dat wel kunnen??” uit mijn omgeving…
      Ik zeg het jou: ALLES kan!
    • Ik en mijn zoon een heel subtiele vorm van humor hebben (“absurde humor” wordt het ook genoemd, maar who cares?) En net als mij is hij hoogsensitief, wat wij beide zien als een mega-kracht
      (hooggevoeligen = tere zieltjes? Echt niet!)

Je kind gaat weldra naar het middelbaar

Deze nieuwe schoolfase is voor jou en je kind best spannend en  je wil je kind natuurlijk in volle vertrouwen aan het middelbaar laten starten.

Download hier 5 tips om je kind krachtig naar het middelbaar te begeleiden.